فواید رژیم‌های گیاهی برای سلامت انسان و حفاظت از محیط زیست

4 دسامبر 2016- در یک مقاله جدید از طرف آکامی تغذیه و رژیم‌های غذایی آمریکا، فواید سلامت رژیم‌های غذایی گیاهی در کاهش چاقی، بیماری قلبی، دیابت و برخی از انواع سرطان در مقایسه با رژیم‌های غذایی غیر گیاهی به تصویر کشیده شد.

این آکادمی ضمن به روزرسانی بیانیه‌ی خود در سال  2009 از رژیم‌های گیاه خواری به عنوان منعبی از مزایای بهداشتی و سلامتی یاد کرده است، در این مقاله آمده است رژیم‌های گیاه خواری یا وگان برای تمام مراحل زندگی مناسب می‌باشند و اتخاذ چنین رژیمی از دوران کودکی می‌تواند خطر ابتلا به بیماریهای مزمن در مراحل بعدی زندگی را کاهش دهد.

علاوه بر این در این مقاله آمده است رژیم‌های مبتنی بر گیاهان، با محیط زیست سازگار بوده و از انتشار گازهای گلخانه ‌ای تا 50 درصد جلوگیری می‌کند، سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم‌های غذایی، Vandana Shethمی‌گوید: رژیم گیاه خواری می‌تواند برای سلامت شخصی و محیط زیست مفید باشد. این مقاله اخیراً در مجله‌ی این آکادمی منتشر گردید.

حدود 3.3از افراد بالغ آمریکایی گیاهخوار هستند(وگان یا Vegetarian)، رژیم غذایی گیاهی شامل حذف گوشت، مرغ و ماهی است اما این نوع  از رژیم‌های غذایی می‌توانند با تغییراتی نیز همراه باشند برای مثال در رژیم غذایی lacto-vegetarian، خوردن گوشت، مرغ و ماهی ممنوع است اما خوردن محصولات لبنی مجاز است و یا در رژیم غذایی pescatarianخوردن گوشت، مرغ، مواد لبنی و تخم مرغ غیر مجاز اما خوردن ماهی مجاز است. در رژیم وگان خوردن گوشت، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، محصولات لبنی وهمه‌ی محصولات مشتق شده از حیوانات غیر مجاز است اما خوردن عسل مجاز است.

 تعدادی از مطالعات انجام شده بر مزایای سلامت رژیم غذایی گیاهی که شامل کاهش خطر ابتلا به چاقی و دیابت است، تاکید کرده‌اند. با این حال در برخی مطالعات اشاره شده است مضرات رژیم‌های غذایی گیاه خواری بیش از فواید آنها است.

 برای مثال در مطالعه‌ای که در سال 2014 منتشر گردید به ارتباط رژیم غذایی گیاهخواری با افزایش خطر آلرژی، سرطان و اختلالات روانی اشاره شده است، محققان چنین مشکلاتی در سلامت این افراد را به کمبود مواد مغذی ضروری که از محصولات  حیوانی تأمین می‌شود، نسبت داده‌اند.

آکادمی تغذیه و رژیم‌های غذایی آمریکا معتقد است یک رژیم غذایی گیاهی که به خوبی طراحی شده و شامل سبزیجات به میزان زیاد، میوه‌ها، آجیل‌ها، دانه‌ها، حبوبات و غلات سبوس دار باشد می‌تواند فواید سلامت زیادی را به ارمغان بیاورد.

دراین مقاله‌ی جدید، دکتر Levinمتخصص تغذیه وعضو کمیته‌ی پزشکان برای پزشکی مسئولانه در واشنگتن دی سی و نویسنده‌ی مشترک این مقاله با بازنگری انواعی از مطالعات، به بررسی تأثیر رژیم‌های مبتنی بر گیاهان بر سلامت و محیط زیست پرداخته است.

نویسندگان این مقاله می‌گویند: بر اساس شواهد موجود، رژیم غذایی گیاهی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا 35 درصد و خطر کلی انواع سرطان را تا 18 درصد کاهش دهد. درمورد سلامت قلب، رژیم غذایی گیاهی می تواند خطر حملات قلبی را تا 32 درصد و خطر بیماریهای قلبی را از 10 تا 29 درصد کاهش دهد. علاوه بر این نویسندگان می‌گویند: خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می‌تواند با رژیم غذایی مبتنی بر گیاه‌خواری تا 62 درصد کاهش می یابد.

 دکتر Shethمی‌گوید: در افرادیکه رژیم غذایی Vegetarianرا دنبال می‌کنند، نمایه‌ی توده‌ی بدنی، کنترل فشارخون و کنترل قندخون بهتر است، متخصصان تغذیه به افرادی که می‌خواهند از این فواید بهره‌مند شوند، رعایت یک برنامه‌ی غذایی گیاهی خوب را در هر مرحله از زندگی پیشنهاد می‌کنند.

در این مقاله همچنین آمده است: شانس ابتلا به دیابت نوع 2 برای افرادی با رژیم وگان  77 درصد و برای افرادی با رژیم گیاهخواری lacto-ovo54 درصد کاهش می‌یابد و چنانچه BMIو سایر عوامل مخدوش کننده در این نتایج درنظر گرفته شود، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای رژیم وگان 62 درصد و برای رژیم گیاه‌خواری lacto-ovo38 درصد کمتر خواهد بود. نویسندگان مقاله معتقدند رژیم‌های مبتنی بر گیاه‌خواری به دلیل داشتن فیبر زیاد و مواد  فیتوکیمیکال موجود در سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات، مغزها و دانه‌ها دارای چنین تأثیرات محافظتی هستند، آنها معتقدند مصرف حبوبات به کاهش قندخون کمک می‌کند.

همچنین آنها معتقدند رژیم‌های غذایی گیاهی برسلامت فعلی و آینده‌ی کودکان و نوجوانان اثرات مفیدی  خواهد داشت. نویسندگان مقاله با اشاره به مطالعات انجام شده می‌گویند: شانس اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانانی که رژیم‌های غذایی گیاهی را دنبال می‌کنند، بسیار کمتر از افراد همسن آنها است که از رژیم‌های حیوانی تبعیت می‌کنند. آنها می ‌گویند: کودکان و نوجوانانی که مقدار BMIآنها در محدوده‌ی نرمال است در بزرگسالی نیز به احتمال زیاد دارای BMIنرمالی هستند که نتیجه‌ی آن کاهش خطر ابتلا به چاقی، دیبات، بیماریهای قلبی و ... است.

 یکی دیگر از مزایای رژیم‌های غذایی گیاهی در دوران کودکی و نوجوانی مصرف بیشتر میوه‌ جات و سبزیجات و مصرف کمتر شیرینی‌ها، تنقلات شور و چربی‌ها و بویژه چربی‌های اشباع است رژیم‌های گیاه‌خواری متعادل در اوایل زندگی می‌تواند به عادات مادام العمری در طول زندگی تبدیل شوند.

 نویسندگان مقاله به مزایای زیست محیطی این نوع از رژیم‌ها اشاره کرده و می‌گویند: رژیم غذایی Vegetarianو وگان می تواند به ترتیب 29 و 50 درصد از تولید گازهای گلخانه ‌ای بکاهد، آنها می‌گویند این به دلیل مصرف کمتر آب، منابع فسیلی، آفت کش‌ها و کودها نسبت به رژیم‌های غذایی مبتنی بر گوشت است. برای مثال آب مورد نیاز برای تولید 1 کیلوگرم پروتئین از لوبیا نسبت به تولید یک کیلوگرم پروتئین گاو ده برابر ، زمین مورد نیاز 18 برابر، سوخت مورد نیاز 9 برابر، مقدار کود مورد نیاز 12 برابر و آفت کش‌ها ده برابر کمتر است.

آکادمی رژیم‌های غذایی آمریکا در نتیجه‌گیری این مقالهمی‌گوید: رژیم‌های غذایی Vegetarianدر مقایسه با رژیمهای غذایی همه چیز خواری می تواند از سلامت ما و محیط  زیست‌مان محافظت کند.

منبع:www.medicalnewstoday.com/articles/314499.php